Menu Zamknij

Problemy energetyczne techniki wojskowej

Problemy energetyczne techniki wojskowej

Robert Sosnowicz, Bogdan Żółtowski


ISBN 978-83-68026-40-5

e-ISBN 978-83-68026-42-9

Liczba stron: 128

Format: B5

Oprawa: miękka

Rok wydania: 2025

Cena: 73,00 zł

(w tym 5% VAT)

 

 

Energia zawsze była źródłem skuteczności i wrażliwości armii, szczególnie dotyczy to różnorodnego sprzętu technicznego. Obecnie głównymi czynnikami techniczno–eksploatacyjnymi Charakteryzującymi mobilność techniki wojskowej są względna prostota użytkowania, niezawodność oraz układ napędowy obiektów, w dużej mierze uzależniony od komponentów komercyjnych.

Siły zbrojne w obszarze zasilania energetycznego potrzebują sprzętu bardzo uniwersalnego i elastycznego, a taką właśnie uniwersalność i elastyczność wdrożeniowo–użytkową wciąż zapewnia tradycyjny układ napędowy. W porównaniu z nim inne układy zasilania, w tym w pełni elektryczne, hybrydowe i inne, wyróżniają się zbyt wieloma ograniczeniami i różnorodnymi wymaganiami, które szczególnie w warunkach polowych i bojowych mogą być niezwykle trudne do efektywnego i skutecznego spełnienia.

Transformacja ekologiczna i złożoność dostarczania energii stanowią wyzwanie dla architektury konstrukcji platform pojazdowych oraz infrastruktury punktowej techniki wojskowej. Zasadniczą kwestią jest dążenie do pełnej energetycznej autonomii techniki wojskowej dzięki wprowadzaniu nowych technologii napędowych i paliwowych – technologii związanych z energią i jej pozyskiwaniem, konsumpcją, odzyskiem oraz magazynowaniem.

Obiekty będące przedmiotem rozważań w teorii i praktyce badań, jakości konstrukcji i eksploatacji (zmian ich stanu), w zależności od potrzeb, są traktowane w tym opracowaniu zamiennie jako: platformy, urządzenia, pojazdy, maszyny, systemy, obiekty.

Maszyna zasilana różną energią jest przetwornicą tej energii do postaci energii mechanicznej. Cechą charakterystyczną dla funkcjonującej maszyny jest ruch. Na ogół każda maszyna składa się z wielu elementów (części, podzespołów), a podział ten jest uzależniony od różnych potrzeb, np. technologicznych, ekonomicznych, konstrukcyjnych.