Świadomość edukacyjna rodziców i pedagogów dziecka w wieku szkolnym
Zagadnienia wybrane
praca zbiorowa pod redakcją
Jolanty Borek
|
ISBN: 978-83-66550-47-6
|
„Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie… Nadto przekonany jestem, że tylko edukacja publiczna zgodnych i dobrych robi obywateli.” – taką sentencję zapisano w akcie fundacyjnym Akademii Zamojskiej z 1600 roku, założonej przez hetmana Jana Zamoyskiego. Dziś, po przeszło 400 latach, słowa te nadal znajdują potwierdzenie. Edukacja młodego pokolenia staje się nie tylko elementem kształtowania przyszłości, ale również powinna zaszczepiać tak bardzo pożądane dziś wartości, w tym umiejętność odróżniania dobra od zła.
Wyzwania XXI wieku, z jakimi przychodzi nam się mierzyć, przybierają postać wielkiego cywilizacyjnego walca, który przetacza się właśnie przez kolejne dziedziny życia społecznego, kulturalnego czy rodzinnego. Nowe ideologie niosą za sobą często postulaty rozbicia cywilizacji jaką znamy, opartej na chrześcijańskich korzeniach, nie proponując w zamian niczego poza hołdem dla „własnego ja”. Jesteśmy również świadkami agresywnego pochodu środowisk, które otwarcie przyznają, że ich celem jest nie tylko zniszczenie zastanego świata, ale przede wszystkim rodziny, będącej według nich jakoby „najbardziej opresyjną” formą ludzkiej egzystencji.
Tymczasem rodzina to pierwsze i podstawowe środowisko społeczne, które ma największy wpływ na całokształt postaw obywatelskich i społecznych w przyszłości. To właśnie w rodzinie rozwija się wszelkie podstawy osobowości człowieka i obywatela w środowisku lokalnym i państwie. To rodzice są pierwszymi wychowawcami dla swoich dzieci, dbają o ich prawidłowy rozwój emocjonalny, wreszcie to oni, jako pierwsi kształtują w nich więzi rodzinne i społeczne. Rodzina uczy przy tym takich postaw, jak: szacunek do innych ludzi, państwa i jego prawa, historii, tradycji, kultury i symboli narodowych, kształtuje właściwe postawy obywatelskie, a także wartości religijne i etyczne. W tym zakresie rodzinę, jako podstawową komórkę społeczną, mogą, a nawet powinny wspierać samorządy, szkoły i przedszkola czy też organizacje pozarządowe.